Competentiegericht leren is voorbij

25

JULI, 2017

L&D

Bij het tot stand brengen van een leercultuur komen veel aspecten kijken. Hoe motiveer je medewerkers? Hoe bied je medewerkers een leerproduct aan? Hoe breng je de beweegredenen om te leren in kaart? Toch vergeten veel organisaties dat leren een middel is, niet het doel. Een sterke visie op leren is verbonden aan de missie van het bedrijf. Om die missie te behalen, stellen veel organisaties competenties op die hiervoor nodig zijn. Dit is waar het vaak fout gaat. De wereld verandert te snel om deze aanpak nog toe te staan.

Het probleem bij competentiegericht leren (CGL) is dat de interpretaties van competenties totaal verschillen. Wat een opleider bedoelt met een competentie is anders dan de student wil leren. Er is nooit een centraal competentiewoordenboek gemaakt. Verschillende partijen hebben verschillende definities voor hetzelfde woord. Om je ‘leerhuis’ of ‘corporate university’ daarop in te richten werkt niet. Als mens hebben we de neiging om de wereld in kleine hokjes in te delen – vooral wanneer je niet goed kan zoeken tussen een overweldigend aanbod. Leren fragmenteert steeds sterker, nieuwe leervormen ontwikkelen zich, nieuwe aanbieders, nieuwe technologie. Geen wonder dat er hokjes worden gemaakt.

Hoeveel interpretaties voor deze woorden herken jij?

Competenties zijn een middel, maar niet het doel. Toch worden ze geëvalueerd alsof het een bereikbaar doel is. Competentiegericht leren – was – een manier om het leren in te delen. Alleen werkt leren niet meer zo. De beperkingen van de tijd waarin competenties ontstonden, bestaan niet meer. Als je op zoek bent naar de oplossing van een probleem, wat is dan de eerste stap die je onderneemt? Je Googled naar antwoorden. Gericht zoeken kan met leerproducten ook. Dan rest de vraag: wat vervangt competenties?

Plak geen labels op leerbehoeftes, maar laat het organisch vloeien.

Ga terug naar de basis. Vaak doe je kennis op om problemen op te lossen. Een leerbehoefte ontstaat omdat een probleem moet worden opgelost, maar de kennis hiertoe ontbreekt. Deze manier van denken stelt medewerkers in staat om organisch en autonoom te groeien, doordat ze zelf de controle over hun leerproces hebben. Omdat (aspecten van) problemen geconcretiseerd kunnen worden, is de leerbehoefte ook meteen duidelijk. Zonder vage termen.

Ray Kurzweil

Daarnaast ondermijnen competenties de realiteit voor organisaties anno 2017: De wereld verandert alsmaar sneller. Bij een leermodel op basis van competentiegericht leren, gaan werknemers leertrajecten aan om hun profielen af te maken. Tegen de tijd dat ze klaar zijn, is de wereld opnieuw veranderd. Ray Kurzweil (o.a Google) noemt dit de ‘Law of Accelerating Returns’.

Just-in-time leren, evenals microlearning spelen hierop in. Kleine, behapbare leermomenten om snel kennis op te doen, om snel dat probleem op te lossen. Je hebt alleen de kennis nodig om je huidige probleem op te lossen – een leerpad van een jaar is overbodig. Als je warrige e-mails schrijft is een cursus ‘hoe schrijf ik een e-mail’ meer relevant dan een langdurige cursus communicatieve vaardigheden. Ondanks dat deze vormen van leren het al-grote aanbod aan leerproducten uitbreiden, is het overzicht op leren – door technologie – te behouden. Met deze technologie kunnen medewerkers zelfstandig aan de slag met hun ontwikkeling. Zonder hokjes, zonder vage termen. Dus: ga terug naar het probleem. Plak geen labels op leerbehoeftes, maar laat het organisch vloeien.

De HRD Trends van 2017 zijn bekend

Download whitepaper

De 5 indirecte ROI-verhogers van een LMS of leerplatform

De 5 onzichtbare ROI-voordelen van een LMS of leerplatform 23 AUGUSTUS, 2017 L&D Return on Investment (ROI) is een onderwerp van groot debat bij Human Resources (HR) en Learning and Development (L&D). Met een goed leerplatform is dit direct meetbaar. Een succesvol...

In 9 stappen de beste RFP voor een LMS of leerplatform

In 9 stappen de beste RFP voor een LMS of leerplatform21 AUGUSTUS, 2017 L&D Het schrijven van een Request For Proposal (RFP) lijkt overweldigend, maar het is geen neurochirurgie. Een goede RFP maken, vergt veel oefening. Gelukkig heb je vaak zelf die expertise in...

Zo ontwikkel je een visie op leren

Zo ontwikkel je een visie op leren14 AUGUSTUS, 2017 L&D De visie op leren is het begin voor iedere lerende organisatie. De reden dat L&D bestaat, is om deze visie uit te dragen. Je LMS of leerplatform is daarin een middel om deze visie uit te dragen. Zorg ervoor dat...

Zo winnen lerende organisaties de War for Talent

Zo winnen lerende organisaties de War for Talent10 AUGUSTUS, 2017L&DTalent ManagementIn 1997 kwam Steve Hankin van McKinsey & Company met de term ‘War for Talent’. Hij beschreef een situatie waarin werkgevers steeds meer concurreren voor het aannemen en behouden van...

Print Friendly, PDF & Email
LMS of leerplatform lanceren?

LMS of leerplatform lanceren?

Dit handboek heeft 30 pagina's aan informatie om jouw LMS / Leerplatform tot een succes te maken. Van het ontwikkelen van een visie op leren en een strategie tot aan de nazorg van je LMS of Leerplatform.

You have Successfully Subscribed!

Share This